بعد از نامه سرگشاده جمعی از خبرنگاران شهرستان میانه به حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر آل هاشم نماینده مکرم ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی گویا جمعی از مسئولان اوقاف آذربایجان شرقی که نام مصائبی مدیرکل آن اداره در جمع آنان به چشم نمی‌خورد به شهرستان میانه آمده و مطالبی را مطرح کرده‌اند تا به‌گونه‌ای چهره خود را نزد افکار عمومی تطهیر کنند.

به گزارش میانه نیوز، در این جلسه که اکثر خبرنگاران به دلیل عدم حضور شخص مصائبی مدیرکل اوقاف استان و برخی از آنان به دلیل حضور در سفر کاری در جلسه مذکور شرکت نکردند؛ معاون فرهنگی اوقاف استان در محفلی با افاضاتی منتقدان اوقاف را مغرض خطاب کرده و مدعی شده است که اوقاف به جد با موقوفه خواری مبارزه کرده و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آن جلوگیری از موقوفه خواری در امامزاده سید اسماعیل(ع) بوده است اما عده ای سعی دارند زحمات خادمان وقف را با بدون سند و مدرک کم رنگ جلوه دهند!

در خصوص این اظهارات چندین سوال نزد افکار عمومی مطرح است اما بیش از هر چیز دیگری این علامت سوال اذهان را درگیر خود می کند که دقیقاً منظور معاون فرهنگی اوقاف استان از خادمان وقف چه کسانی هستند؟ آیا این بزرگواران به اصطلاح خادم وقف همان هایی هستند که اخیراً برای خود طلب پاداش میلیاردی کرده بودند؟

از سویی دیگر اوقاف شهرستان میانه با پلمپ خودسر مرکز آموزش قرآنی امامزاده سید اسماعیل (ع) به بهانه‌های واهی و جوش حلقه‌های آهنین بر درب این مرکز قرآنی مانع فعالیت آن شده و نام این اقدام خود را جلوگیری از موقوفه خواری عنوان کرده است!

جالب اینکه مدیران اوقاف آذربایجان شرقی که مدعی استقبال از نقد هستند با طرح شکایت‌های متعدد علیه خبرنگاران منتقد که یکی از آن شکایات مربوط به احدی از خبرنگاران شهرستان میانه بود هیچ‌گونه نتیجه‌ای نگرفته و ازاین‌رو مصائبی مدیرکل اوقاف استان که اخیراً درخواست پاداش میلیاردی وی از اوقاف کشور در رسانه‌های کشور جنجال بپا کرده بود منتقدان را مریض خطاب می‌کند. 

پلمپ یک واحد قرآنی که بدون چشمداشت فعالیت قرآنی می‌کند کار بزرگی نیست بهتر است اوقاف شهرستان میانه که دست به دامن قلم به مزدان شده است به سراغ موقوفه خوارانی برود که در بهترین نقطه شهر برای خود خانه‌ای مجلل ساخته و حیاط آن را با تغییر کاربری تبدیل به مغازه کرده‌اند و حق‌وحقوق خود را مطابق قوانین موجود پرداخت نمی‌کنند!

روی سخنم خطاب به جناب مصائبی است که ما به دنبال تشکیل جلسه‌ای با شخص وی هستیم نه معاونانش! اگر اوقاف میانه به دنبال مبارزه با موقوفه خواری است باید بگویم نزدیک به ۲۰ هزار هکتار از موقوفات شهرستان میانه تحت صرف اشخاص است! از آن موقوفه ساسانی ترکمانچای بگویم یا از بی‌توجهی به موقوفات کاغذکنان که مردم آن سالهاست به دلیل بی‌توجهی و سهل‌انگاری اوقاف میانه نمی‌توانند برای خانه‌های خود سند تهیه کنند یا از آن ویلای غیرقانونی بگویم که مدعی تخریب بخشی از تصرفات آن شده‌اند درحالی‌که این مسئله صرفاً یک ادعا بوده و باید اسناد و تصاویر مربوط به آن جهت تنویر افکار عمومی منتشر گردد.

علاوه بر این مسائل، در قضیه هیات امنای امامزاده اسماعیل(ع) میانه، اوقاف استان از فرصت حضور امام‌جمعه میانه در سفر حج سوء استفاده کرده و هیات امنای این امامزاده را برکنار و امام‌جمعه را نیز از ریاست این هیات امنا حذف کردند که در این راستا حجت الاسلام و المسلمین دکتر آل هاشم نماینده مکرم ولی فقیه در آذربایجان شرقی دستور بازگشت هیئت‌امنای قبلی را داده و خواستار حضور هیئت‌امنای جدید نیز در کنار آنان شدند ولی متأسفانه تا به امروز اوقاف استان که مدعی ولایت مداری است به دستورات نماینده ولی‌فقیه در استان عمل‌نکرده است.

یادم نمی‌رود زمانی که محمد پرورش در اواخر سال ۹۶ به‌عنوان مسئول اداره اوقاف میانه منصوب شد گفت‌وگویی با وی ترتیب دادم که قول مساعد داد در مدت‌زمان کوتاهی مسئله موقوفه خواری را در شهرستان میانه ریشه‌کن کرده و با اقدامات جهادی موقوفات این شهرستان را احیا کند اما بعد از چند ماه خبری در رسانه های استان و کشور منتشر شد که حاکی از این بود: «حجت‌الاسلام محمد پرورش مدیر اداره اوقاف و امور خیریه میانه به دلیل مقابله با موقوفه خواری کلان در شهرستان میانه از سمت خود برکنار گردیده و یک ماه است که تحت‌فشارهای فراوان در اختیار کارگزینی اوقاف استان آذربایجان شرقی قرارگرفته است».

برای مردم مظلوم میانه از کدام سهل انگاری اوقاف بگویم؟ از کارمند اداره اوقاف میانه بگویم که عکس شهدا و رهبری را از دیوار امامزاده به طرز وحشتناکی پاره می‌کند و خطاب به خادمان امامزاده می‌گوید که حق ندارید این تصاویر را به اینجا الصاق کنید! یا ازملک حوزه علمیه رضویه میانه بگویم که چندین سال است اوقاف آن را به یکی از مدارس این شهرستان واقع در میدان نماز به سالی ۱۰۰ هزار تومان اجاره داده است؟ یا از حوزه علمیه دین و دانش بگویم که … سخن زیاد است و موارد بسیار؛ لکن بهتر است اوقاف کمی انصاف به خرج دهد انصاف نصف دین نه بلکه کل دین است.

مدیر کلی که برای خود و همکارانش پاداش میلیاردی طلب کرده و مدیرانی چون “پرورش” را نیامده برکنار می‌کند طبیعی است رپورتاژ خبری‌اش را با آن “تیتر زرد” در یک “به‌به نامه” منتشر کند مصائبی نزد رسانه‌های مطرح و باوجدان استان مورد نقد شدید قرار دارد و مطابق اخبار منتشر شده در سایت های خبری و تلاش های خبرنگاران ارزشی در این زمینه به احتمال قوی در روزهای آتی شاهد تودیع مصائبی از اوقاف استان خواهیم بود.

معاونان اوقاف استان اکنون ما خبرنگاران منتقد مغرضیم یا اینکه شما با دست به دامن شدن به قلم به مزدان روزی‌نامه نویس سعی در توجیه اقدامات اوقاف شهرستان میانه دارید؟ خنده‌دار اینجاست که غافِلان عریضه‌نویس اوقاف، حتی راه امامزاده را هم بلد نیست اما امروز برای رسیدن به منافع شخصی خود، منافع عام را زیر پا می‌گذارند امان از تزویر و نفاق!

نمی‌دانم مصائبی برای داستان سرایی های آن روزی نامه هم درخواست پاداش میلیاردی کرده است یا نه اما این را می‌دانم که آنان با حماسه‌سرایی‌های قلمبه‌سلمبه و افاضات بزرگ‌تر از دهان شیطان را هم‌درس می‌دهند!

نگارنده: محمد زینالی

انتهای پیام/

دسته : اخبار شهرستان میانه, مقالات

این خبر را به اشتراک بگذارید :