به گزارش میانه نیوز، قرآن کریم در آیه۱۰۳سوره مبارکه بقره می‌فرماید: “واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا” که همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید؛پس میان دل‌های شما مهربانی انداخت تا به لطف او برادران هم شوید.

ازآنجایی‌که مسئله صلح و سازش بر اساس آیات و روایات  و سیره ائمه  معصومین (ع)در دین مقدس اسلام تأکیدات فراوانی شده است با نهادینه کردن فرهنگ صلح  و سازش  در جامعه و بالا بردن  ظرفیت  و تحمل  اجتماعی  مردم  قطعاً شاهد  کاهش وقوع  جرائم در جامعه و ایجاد امنیت پایدار و نیز کاهش ورودی پرونده‌ها و تراکم آن به دستگاه قضایی  خواهیم شد.

اولین وظیفه و رسالت وکیل ایجاد  صلح و سازش و اصلاح ذات البین شاکی و متهم می‌باشد تاریخ وکالت نشان داده است  که وکیل  باید از هرگونه  سوءظن  و شک و تردید به دور باشد و خصوصیات اخلاق حرف‌هایی او چنان باشد که  مجال کوچک‌ترین سوءظن  را به اطرافیان  خود ندهد،چراکه با کوچک‌ترین اشتباهی  خوش‌نامی و موقعیت  اجتماعی  خود را در جامعه از دست خواهد  داد.

از نوآوری‌های قانون جدید آیین دادرسی کیفری مصوب۱۳۹۲/۱۲/۴، حصول سازش بین طرفین می‌باشد. بطوریکه قانون‌گذار در ماده ۸۲ آن، به مقام قضایی برای ایجاد صلح و سازش، برای ارجاع پرونده به شخص یا موسسه‌ای برای میانجیگری داده است که اگر شاکی گذشت نماید،پرونده مطروحه موقوف و مختومه خواهد شد.

یکی از آموزه‌های سیاست جنایی مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد(NGO)در تعقیب مجرمان است،لذا در تمام سیستم‌های قضایی کشورهای پیشرفته دنیا ازجمله فرانسه و آلمان موضوع مشارکت نهادهای  غیردولتی و سازمان‌های  مردم‌نهاد در کنار دولت و دستگاه‌های قضایی، برای مهار و کاهش جرم به سیاست جنایی صلح و سازش، اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌اند.

نگارنده: قاسم بشکول – وکیل پایه یک دادگستری و رئیس کمیسیون صلح و سازش کانون وکلای دادگستری میانه

انتهای پیام/*

 

کلیدواژه ها :

دسته : مقالات

این خبر را به اشتراک بگذارید :