اهمیت صلح و سازش در قرآن و نظام حقوقی
به گزارش میانه نیوز، قرآن کریم در آیه۱۰۳سوره مبارکه بقره میفرماید: “واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا” که همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید؛پس میان دلهای شما مهربانی انداخت تا به لطف او برادران هم شوید.
ازآنجاییکه مسئله صلح و سازش بر اساس آیات و روایات و سیره ائمه معصومین (ع)در دین مقدس اسلام تأکیدات فراوانی شده است با نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در جامعه و بالا بردن ظرفیت و تحمل اجتماعی مردم قطعاً شاهد کاهش وقوع جرائم در جامعه و ایجاد امنیت پایدار و نیز کاهش ورودی پروندهها و تراکم آن به دستگاه قضایی خواهیم شد.
اولین وظیفه و رسالت وکیل ایجاد صلح و سازش و اصلاح ذات البین شاکی و متهم میباشد تاریخ وکالت نشان داده است که وکیل باید از هرگونه سوءظن و شک و تردید به دور باشد و خصوصیات اخلاق حرفهایی او چنان باشد که مجال کوچکترین سوءظن را به اطرافیان خود ندهد،چراکه با کوچکترین اشتباهی خوشنامی و موقعیت اجتماعی خود را در جامعه از دست خواهد داد.
از نوآوریهای قانون جدید آیین دادرسی کیفری مصوب۱۳۹۲/۱۲/۴، حصول سازش بین طرفین میباشد. بطوریکه قانونگذار در ماده ۸۲ آن، به مقام قضایی برای ایجاد صلح و سازش، برای ارجاع پرونده به شخص یا موسسهای برای میانجیگری داده است که اگر شاکی گذشت نماید،پرونده مطروحه موقوف و مختومه خواهد شد.
یکی از آموزههای سیاست جنایی مشارکت سازمانهای مردمنهاد(NGO)در تعقیب مجرمان است،لذا در تمام سیستمهای قضایی کشورهای پیشرفته دنیا ازجمله فرانسه و آلمان موضوع مشارکت نهادهای غیردولتی و سازمانهای مردمنهاد در کنار دولت و دستگاههای قضایی، برای مهار و کاهش جرم به سیاست جنایی صلح و سازش، اهمیت ویژهای قائل شدهاند.
نگارنده: قاسم بشکول – وکیل پایه یک دادگستری و رئیس کمیسیون صلح و سازش کانون وکلای دادگستری میانه
انتهای پیام/*
دسته : مقالات
این خبر را به اشتراک بگذارید :